Artykuł
Gminnty Ośrodek Pomocy Społecznej w Markowej
37–120 Markowa 1399
Tel. 22 65 447
e-mail: gopsmarkowa@markowa.pl
czynny
- poniedziałek 7.00 - 16.00
- wtorek- czwartek 7.00 - 15.00
- piątek 7.00-14.00
Kierownik: Maria Tabin - Matusz
Miejsce działalności: Urząd Gminy Markowa
Teren działalności: Gmina Markowa
Status prawny jednostki:
Gminna jednostka utworzona na podstawie Ustawy z 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej Uchwałą Gminnej Rady Narodowej w Markowej z dnia 18 lutego 1990 roku.
Przedmiot działalności:
Celem pomocy społecznej jest zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna winna w miarę możliwości doprowadzać do życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Zadania te Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje poprzez:
- tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej,
- analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
- pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
Akty prawne regulujące funkcjonowanie jednostki:
- Ustawa z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej,
- Uchwała Nr VIII/47/95 Rady Gminy w Markowej z dnia 26 lipca 1995 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Markowej,
- Uchwała Nr III/27/03 Rady Gminy w Markowej z dnia 28 stycznia 2003 roku w sprawie upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie pomocy społecznej,
- Uchwała NR XXXV/211/02 Rady Gminy w Markowej z dnia 27 sierpnia 2002 roku w sprawie ustalenia kosztu 1 godziny usług opiekuńczych świadczonych przez opiekunki Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Markowej,
- Uchwała Nr XXXVI/167/98 Rady Gminy z dnia 25 lutego 1998 roku w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych,
- Uchwała Nr VI/43/99 Rady Gminy w Markowej z dnia 24 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad zwrotu wydatków ponoszonych na świadczenia związane z żywieniem dzieci.
Rozpatrywanie wniosków w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Markowej
Wszczęcie sprawy - jest to zgłoszenie potrzeby skorzystania z pomocy.
Można to zrobić poprzez osobiste zgłoszenie się do naszego ośrodka, gdzie pracownik socjalny sporządzi na miejscu protokół wniosku o pomoc.
Podanie o pomoc można również wysłać pocztą lub złożyć bezpośrednio w naszym ośrodku.
Sprawa może być również wszczęta z urzędu.
Sporządzenie wywiadu środowiskowego.
Wywiad środowiskowy jest podstawą do wydania decyzji. Przeprowadza go pracownik socjalny w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc, w terminie do 14 dni od wszczęcia postępowania (w sprawach niecierpiących zwłoki w terminie 2 dni).
Celem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego jest ustalenie sytuacji rodzinnej, bytowej, dochodowej, zawodowej i zdrowotnej.
Osoba ubiegająca się o pomoc zobowiązana jest do zgromadzenia dokumentów potwierdzających w/w sytuacje. Dokumenty te można dołączyć do podania o pomoc lub przedłożyć pracownikowi socjalnemu podczas przeprowadzania przez niego wywiadu środowiskowego.
Na podstawie danych zebranych w trakcie wywiadu pracownik socjalny ocenia globalnie sytuację osoby/rodziny (dotyczy to potrzeb, ale i możliwości ) oraz proponuje formy i zakres pomocy.
Wywiad środowiskowy kończy się ustaleniem planu takiej pomocy dla osoby lub rodziny zgłaszającej się o pomoc.
Rozpatrzenie podania oraz wydanie decyzji.
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej rozpatruje złożone podania w oparciu o sporządzony przez pracownika socjalnego wywiad środowiskowy z wnioskowaną formą pomocy oraz dołączone dokumenty.
Decyzja wydawana jest zawsze w formie pisemnej, w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku, (w sytuacjach szczególnych niezwłocznie).
W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o pomoc nie zgadza się z treścią decyzji, może złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie. Odwołanie takie należy złożyć w naszym Ośrodku w terminie do 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Realizacja świadczenia.
Świadczenia finansowe są wypłacane w kasie lub przekazywane na konto bankowe wskazane przez osobę ubiegającą się o pomoc.
O szczegółach realizacji świadczeń niefinansowych osoby ubiegające się są informowane w decyzji.
Ogólne zasady postępowania administracyjnego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Markowej
Wszczęcie postępowania w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej następuje z chwilą złożenia do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Markowej podania /wniosku/ lub z urzędu.
Podania (wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą faxu, w postaci poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Podanie winno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i treść żądania oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych, (ustawy o pomocy społecznej)
Wnioskodawca ma prawo żądać, a pracownik GOPS obowiązany jest potwierdzić, wniesienie podania.
Jeżeli podanie nie zawiera adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpatrzenia.
Jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, wnoszący jest wzywany do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
Termin załatwienia sprawy biegnie od dnia złożenia (wpływu) podania do GOPS-u.
Zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza organ.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminie, organ gminy zobowiązany jest zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy.